Sunday, May 8, 2011

Dia MAMA terbaikku...

Alhamdulillah..syukur padaMu Ya Allah kerana masih bepeluang untuk menulis entry kali ini.
Bersempena dengan HARI IBU pada hari ini, 
so,Entry kali ini saya tujukan istimewa buat insan yang sangat aku sayangi ..
MAMA..

Inilah mama saya..
cumil kan??
Saya sangat sayang mama saya..
sebab mama saya xpernah jemu untuk sayang saya walaupun saya selalu buat mama sedih..
Minggu ni saya balik rumah semata-mata untuk sambut hari ibu.
Walaupun pada asalnya hari sabtu (7 Mei 2011) ada kelas Darussyifa..
Tapi kerana ingin gembirakan hati mama saya teringin sangat nak makan durian di Ijok, Perak,
 saya balik jugak rumah..nak tunaikan keinginan mak yang nak makan durian di rumah mak angkat..
saya baru je balik rumah jumaat tu..
TAPI....
malam tu jugak saya da buat mama saya terasa..
mama memang x suka puji anak2 dia,
mama lebih suka kata yang sebaliknya..
" KAKAK MALAS" itulah kata yang mama slalu kata kat saya..
bila slalu dengar perkataan tu, saya jadi sedey..
sedangkan apa yang mama cakap tu memang betul..
"SAYA MEMANG MALAS"
hati ni ego..
xnak mengaku apa yg mama katakan..
bila dah terhasut dengan bisikan SYAITAN ,
saya tertinggikan suara kat mama..
" KENAPA MAMA SELALU KATA KAKAK MALAS? KAKAK XSUKA! !
waktu tu mama tengah buat karipap untuk jualan esok,
bersusah payah untuk cari duwet buat anak2nya..
ingin anaknya hidup selesa..
tapi anak sulungnya sanggup meninggikan suara kat mama..
mungkin mama terasa bila dengar anak sulungnya meninggikan suara
mama menangis.....
Terkejut saya bila lihat airmata mama mengalir
bukan kerana kegembiraan yang diberikan..
tapi kerana saya sudah melukai hatinya..
ALLAHUAKBAR!!!
Apa yang saya da buat neh!!
Terus diam...Sebak melihat airmata mama mengalir..
Berdosanya diri ini..
Rasa bersalah dah mula menyelubungi hati saya..
Tambah2 bila tengok mama menangis waktu buat karipap untuk anaknya hidup gembira..
tapi anaknya juga yang bagi mama sedey..
MAMA...kakak mintak maaf.. 
itulah ungkapan yang mampu saya berikan selepas melihat mama menangis disebabkan perangaiku yang tidak disedari ini..
Mulanya mama diam..
mungkin sebab dia sangat terasa dengan anaknya..
saya xjemu mintak maaf..
8 kali saya memohon maaf dari mama
akhirnya, ALLAH lembutkan hati mama untuk memaafkan anaknya..
ish..saya plak yang nanges lepas mama da maafkan..
terharu dengan sikap mama yang sentiasa memaafkan kesalahan anaknya..
lembutnya hatimu wahai mama..
saya bermonolg dalam diri sendiri..
mengapa sanggup kau melukai hati mama mu sendiri 
sedangkan dia adalah MAMA yang terbaik dalam hidupmu.
dialah yang melahirkanmu dan menjadi tempat untuk mengadu disaat gemibra dan sedih..
Sedih sangat malam tu..
rasa seperti sudah membunuh seorang insan yang sangat disayangi dalam hidup..
apapaon,perkara sudah berlaku..
pasti ada hikmahnya..
lepas neh,
saya perlu berhati-hati dalam percakapan..
jgn buat mama sadih lagi..
rajinkan diri..
jadilah anak yang solehah..
dan yang penting sekali,
SENTIASA BUAT MAMA TERSENYUM ..(^_^)

Keesokan harinya,
saya bawa mama dan adik2 pergi ke Ijok, Perak..
Alhamdulillah..makin erat hubungan dengan mama..
SAYANG MAMA..(^_^)

Hari Ahad plak,
saya da nak blek maktab,sedih rasanya..
dahla hari ni hari ibu..
patutnya saya luangkan masa bersama mama..
tapi saya meninggalkan mama seorang plak di rumah..
:(
inilah pengorbanan..
setiap pengorbanan ini akan dihitung oleh ALLAH..
moga setiap kebaikan yang saya lakukan akan memberikan pahala buat mama yang tersayang..
AMEEN~

 Sebelum pulang ke maktab, mama soh balik lewat sket..
mama kata awal lagi..
sedangkan itulah waktu yang selalu saya bertolak dari rumah ke maktab..
takpala..saya pon mengambil peluang sembang2 dengan mak..
rasanya dah lewat..
saya perlu bertolak pulang ke maktab..
Saya salam dengan mama.
Saya sayang pipi mama..
mama bagi duwet..
mulanya nak mintak lebih untuk bayaran sewa rumah bulan depan..
saya xbayar lagi..
tapi xsanggup nak mintak sebab mama pon tengah kumpul duwet untuk adek2 nak masuk sem baru nnt..
takot bila mintak nnt,mama lagi tidur lewat sebab nak buat karipap lebih..
nak caru duwet lebey utk anak2nya..
saya lupakan niat tersebut..
tiba2 mama tanya, "cukup x duwet tu..duwet rumah sewa dah bayar?"
" Dah bayar mak!"
YA Allah, walaupun mama hanya berniaga, tapi masih inginkan anak2nya hidup dalam keselesaan..
xnak tengok anak2 nya susah..
tp saya terpaksa kata begitu..
TAK NAK TENGOK MAK RISAU LAGI..
duwet boleh dicari..tapi riak wajah kegembiraan mama sukar dicari ganti..
MAMA NAMPAK LEGA lepas saya berkata begitu...
ALHAMDULILLAH..
hanya itu yang mampu kakak hadiahkan untuk MAMA sempena HARI IBU ini...
 
~KAKAK SAYANG SANGAT2 KAT MAMA~

 
 
Ya Allah, rendahkanlah suaraku bagi mereka,
Perindahlah ucapanku di depan mereka.
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkanlah hatiku untuk mereka.

Ya Allah, berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya
atas didikan mereka padaku dan Pahala yang besar
atas kesayangan yang Mereka limpahkan padaku,
Peliharalah mereka Sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah, apa saja gangguan yang telah mereka rasakan,
atau kesusahan yang mereka derita karena aku,
atau hilangnya sesuatu hak mereka karena perbuatanku,
jadikanlah itu semua penyebab runtuhnya dosa-dosa mereka,
meningginya kedudukan mereka dan bertambahnya pahala kebaikan mereka
dengan perkenan-Mu, ya Allah
sebab hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah, bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,
izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika magfirah-Mu lebih dahulu mencapai diriku,
maka izinkahlah aku memberi syafa'at untuk mereka,
sehingga kami semua berkumpul bersama dengan santunan-Mu
di tempat kediaman yang dinaungi kemulian-Mu, ampunan-Mu serta rahmat-Mu.

Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha Agung,
serta anugerah yang tak berakhir
dan Engkaulah yang Maha Pengasih Di antara semua pengasih.


~terima kasih juga buat dia yang sentiasa menasihatiku dan memberi semngat padaku untuk terus melakukan kebaikan kepada mama dan abahku..~
 



 


No comments:

Post a Comment