Saturday, July 23, 2011

Perpisahan ketika pertemuan.....

Perpisahan ketika pertemuan..
inilah entry yang saya rasa paling terkilan buat diri..
 Seseorang yang baru ingin aku kenali dan disayangi sudah dijemput Allah ke sana..
Allah lebih menyayanginya..
 Semoga Roh arwah pakcik Ahmad bin Ramli tenang di sana dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman.
Aminnn...

Entah kenapa hati ni teringin sangat nak buat praktikum di SK Permatang Janggus..
Walaupun ada kwn2 dan pensyarah yg kata jauh dari maktab..
suruh pilih yang dekat, tapi nak jugak SK Permatang Janggus..
Tapi manusia hanya merancang
Dan inilah ketentuan Allah...
DiberiNya keizinan padaku untuk bersua muka sekejap dengan arwah...
supaya aku bersyukur kerana berpeluang mengenali siapakah insan hebat yang telah mendidik anaknya hingga menjadi insan yang berguna..

Selasa (5/7/2011) tu baru stat praktikum di sK Permatang Janggus, 
da nmpk da pakcik Ahmad tggu Arif n Umaira di kerusi masjid..
Tp xbrani nk tegur..takot..
Rabu..nampak pakcik lagi..
Ingat nak tegur, tapi xpela...esok kan ada lagi...
Khamis..eh,lupala..ri ni kan cuti Penang negeri bersejarah...xleh la nk tegur pakcik
xpela..esok ada lagi...bleh tegur pakcik..

Hari Jumaat.. nampak pakcik lagi,
Alhamdulillah, pakcik senyum lebar sangat bila aku lambai tangan kt Umaira..
Hepinya perasaan aku wktu lihat pakcik senyum..
Allah saja yang memahami perasaan aku ketika itu
Rasa nak kenal dekat lagi dengan pakcik..
xpela...ri ni senyum dulu...
minggu depan kan ada lagi...
minggu depan la aku tegur pakcik..
(monolog seorang diri )


Malam tu Yim bagitau pakcik masuk hospital..
Ya Allah, baru je td pakcik senyum kat aku..
Kenapa jadi mcm ni??
Malam tu aku solat..
Penuh pengharapan pada Allah..
"Ya Allah, Engkau Maha Mengasihani..sembuhkanlah pakcik..berilah kesempatan padaku untuk mengenalinya...Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar pemintaanku...amin"

Isnin tu aku tggu pakcik mai ambil arif n umaira,
harap2 pakcik da sihat...
Sambil tunggu pakcik, sembang2 dulu ngan Umaira..
Lama jugak tunggu..
Tapi pakcik xdatang  ambil Umaira n Arif,
mungkin pakcik blom sembuh sepenuhnya...
' Semoga pakcik cepat sembuh'..

Penuh harapan dalam hatiku supaya pakcik sembuh kembali..
sebab nak tengok pakcik amek Umaira n Arif kat skola..
aku pon belum sempat lg berbual panjang dgn pakcik..

slalu pakcik tggu diorang kat kerusi depan masjid tu,
wpon panas terik, tapi tetap tabah menunggu cucu kesayangannya dengan penuh kasih sayang...
Sayangnya Tokwan  pada Umaira n Arif..
Tapi skarang ni kalo tgk kerusi tu msti tringat kat pkcik..

Allahuakbar..
Hebat sungguh aturan Allah..
Insan yang baru ingin aku kenali sudah tiada lagi..
Hilang sudah harapanku untuk berbual dengannya..
Tiada lagi istilah "esok masih ada" dalam diriku...
Esok sudah tiada....

Ya Allah, walaupun aku sudah tiada peluang untuk berbual dengan pakcik,
Tapi aku tetap ingin menyatakan bahawa ENGKAU MAHA PENYAYANG..
Ingin juga KAU berikan ruang dan kesempatan padaku untuk berkenal-kenalan dengan pakcik.
Walaupun cuma untuk seminggu...
Cukuplah dengan sekadar senyuman yang dia kirimkan padaku..
  aku pasrah dan redha..
Sepertimana keluarga mereka redha PadaMu..
inilah pertemuan yang terindah yang Allah berikan padaku..
Inilah perpisahan yang akan kuhargai buat selama-lamanya..
Kerana dengan perpisahan yang sudah diatur Allah ini,
membuatkan aku lebih menghargai orang yang masih berada di sekelilingku sekarang..

~ Alfatihah untuk Arwah pakcik Ahmad bin Ramli~
Semoga arwah ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman..

:: Rasulullah bersabda: “Apabila seorang mati, putuslah amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang memberi faedah kepada orang lain dan anak soleh yang berdoa untuknya.”hadis riwayat Muslim.
















No comments:

Post a Comment