Thursday, August 22, 2013

Ketika Wafa dilahirkan..


Hari ini masuk 28 hari berpantang..masih berbaki 16 hari lagi untuk menghabiskannya..
Alhamdulillah,setakat ini saya masih lagi gigih dan berusaha meneruskan segala pantang larang semasa bersalin..Maklumlah, jika inginkan kesihatan yang baik pada masa akan datang, perlulah rajin berusaha menjaganya..:)


Sementara suami pergi kerja dan Wafa pun baru je tidur, saya teruja untuk menceritakan pengalaman saya dengan sahabat2 semua tentang detik-detik kelahiran baby Wafa..
Selamat membaca..:)

Alhamdulillah, seperti yang semua ketahui, saya selamat melahirkan baby perempuan pada 25/7/2013 (16 Ramadhan 1434) jam 4.15petang..
Maka dari detik itu berakhirlah perjalanan mengandung selama 9 bulan dan bermulalah kehidupan sebagai seorang ibu kepada seorang baby yang telah diberi nama Nur Wafa bin Ibrahym. Terima kasih Ya Allah atas anugerah cinta ini..

Hari pertama Wafa dilahirkan...Waktu ni baru ditukarkan dari wad HDU ke wad biasa..
Selepas melalui sendiri proses melahirkan anak, saya mengakui bahawa syurga itu sememangnya di bawah telapak kaki ibu..Sungguh!Sakit ketika melahirkan anak itu lebih sakit dari segalanya.Ibarat bertarung dengan nyawa..Allah.Sakit itu Tuhan saja yang tahu..Dan hargailah ibu anda sebaiknya kerana dia telah bersusah payah bertaruing nyawa demi melahirkan kita...Sayangi ibu anda sebaik-baiknya..
24/7/2013 ( Rabu)
Saya mula merasa sakit2 pada pukul 5 pagi ketika sedang bersahur.Saya mula menyuarakan rasa sakit pada suami dan dia kata nak ambil cuti hari tu sebab takot bersalin hari tu..Maklumlah,waktu tu pon dah overdue..Jadi,suami pon dah ambil langkah berjaga-jaga..Tapi orang kata, kalo boleh senyum2 lagi masa tengah sakit, itu bukan sakit nak bersalin.. jadi, saya pun halang suami daripada ambil cuti sebab saya rasa masih boleh bertahan..Dan suami pun pergilah bekerja..Petang tu saya ke klinik untuk checkup..Waktu tu barulah nurse bagitau saya sedang contraction(sakit nak bersalin) sebab jantung baby dah xboleh detect!..

Petang tu juga nurse telefon suami saya dan terus refer ke Hospital Bersalin Pulau Pinang..Masa tu, sakit hanya sikit2 dan masih boleh bertahan...Lepas berbuka puasa, sakit makin bertambah kuat sehingga pkol 11 mlm. Bila doktor cek, saya kena tolak ke labour room dah tapi laboor room penuh.Maka tahanlah sakit di wad sampai 5.00 pagi..Tepat pkol 5.00 pagi, terus tolak ke laboor room sebab bukaan dah 5 cm. Saya terus telefon suami  yg sedang menunggu didalam kereta untuk beritahunya saya akan ke laboor room..
(Sempat juga bertemu suami sebelum masuk ke laboor room untuk meminta maaf.)



25/7/2013 (Khamis )

Sedang saya mula bertarung dengan nyawa pukul 5.00 pagi, saya tahu suami saya sedang menunggu di hadapan laboor room..Saya tahu harapannya agar saya dan baby keluar dengan selamat..Dan berbekalkan semangat itulah saya bawa ke dalam laboor room supaya saya dapat bertahan semasa ketiadaannya di sisi.. Namun apakan daya, seorang isteri memerlukan jua suaminya berada di sisi..Setelah hampir 7 jam berhempas pulas meneran dan Wafa juga masih belum keluar..Tenaga pun hampir hilang semuanya sebab tidak sanggup menahan sakit sebelum bersalin itu..Allah..Memang tidak tergambar dengan kata-kata..Hanya yang mengalami sahaja yang tahu..

Dalam menahan kesakitan yang teramat sangat, sempat juga doktor bertanyakan padaku,

Doktor : Azlia, kenapa teruk sangat ni?

Tak tahuuu...(Mengerang kesakitan)

Doktor : Dah mintak maaf pada mak,suami ke?

Dahhh doktor....

Doktor : Kalau dah mintak maaf kenapa sakit teruk sangat nih??

Tak tahuu...(Dalam hati nak je suruh dia diam.Orang tengah bertarung nyawa,dia sempat lagi tanya soalan bukan2)

Doktor : Nak jumpa suami tak?

Nakkkkkk ...

Seminit lepas tu suami masuk ke laboor room..Seronok.Bahagia.Suka.Sayang.Macam2 rasa positif yang ada bila dapat jumpa suami.Tapi tenaga semua dah hilang.Tak boleh lagi tunjuk semua rasa itu.Cuma dalam hati,boleh bersemangat sikit ja bila dengar suami bagi kata-kata perangsang n tolong urut2 badan,bagi air,bagi gas etonox.....
(Suami plak yang ganti nurse buat keja itu ini.)
Alhamdulillah, berpeluang untuk berada bersama suami ketika bertarung nyawa..

Pukul 2.30, baby Wafa masih juga belum2 keluar..Sakit makin bertambah,seolah-olah inilah kali terakhir untuk hidup.. Bukaan juga masih belum mencapai 10cm...Datang seorang senior doktor untuk cek bukaan, terdengar perbualannya dengan doktor lain bahawa baby dah membuang dalam perut dan perlu emergency operate!!

Bila dengar perkataan OPERATE ketika itu, saya lega sebab saya tak tahan lagi mengerang kesakitan..Sakit sungguh!!

Allah..Allah....Allah.Allah.....Perkataan itu sentiasa di bibir merayu sedikit kemudahan di kala kesusahan menanggung sakit...Saya bukan suka untuk dioperate..Kalo boleh biarlah bersalin secara normal..Tapi apakan daya, itulah rezeki saya...itu takdir saya...Dan saya akur...Redha..

Sebelum dihantar ke dewan bedah operate, saya sempat berbual dan memohon maaf sekali lagi dari suami...Dengan harapan agar dipermudahkan urusan semasa di dewan bedah..Saya menangis kerana saya letih menahan sakit.. dan saya lega bila saya tidak perlu meneran lagi.Hanya perlu dibedah. Dalam masa itu saya nampak mata suami menahan air mata dan suaranya sebak apabila berbicara dengan saya..Ingat lagi kata-katanya ketika itu " InsyaAllah Azlia dan baby selamat. Apapun yang terjadi, Abang redha...Abang maafkan Sayang..."..
Dan dari detik itulah, saya tahu Abang sayang Azlia..:)


Semasa di blik bedah,saya sedar apa yang mereka sedang lakukan pada saya kerana hanya separuh badan saya dibius. Apa yang mencemaskan semasa di bilik bedah ialah ketika semua doktor dan nurse kelam kabut membawa baby Wafa ke bilik kecemasan kerana suaranya tidak kedengaran selepas dikeluarkan dari perut walaupun sudah ditepuk berkali-kali..Saya lagi bertambah cemas ketika itu apabila mendengar riuh rendah itu..Baby Wafa lahir pada pukul 4.15ptg dan suara tangisnya mula berbunyi pada jam 7.30 malam iaitu semasa berada di dakapan pertama ayahnya..Alhamdulillah,suara tangisnya itu  berjaya menenangkan hati saya dan juga doktor yang menyambutnya..:)


Alhamdulillah semuanya telah selamat....Terima kasih pada semua yang telah mendoakan kami.:)


Hari kedua selepas Wafa cukur rambut.



Masa dalam wad.Suami berjaga malam..24 jam suami temankan n jaga isteri n anaknya..Maklumlah,bersalin c-zer tak boleh pegang baby lagi awal2.Bangun dari katil pon kena orang bantu..Terima kasih Abang..


Last sekali,terimalah senyuman dari puteri kami...(^____^)
Nur Wafa ( Cahaya Kesetiaan)


*Apabila kamu setia terhadap seseorang atau sesuatu, pasti kamu akan melakukan apa sahaja untuknya..Moga dengan nama yang diberi ibu dan ayah ini, akan menjadikan kamu setia terhadap agamaMu dan sanggup melakukan apa sahaja untukNya..Amin..

3 comments:

  1. sebak hati membaca kisah sahabat saya ini. Tahniah dear. Semoga menjadi seorang ibu yang baik dan mampu mendidik Wafa menjadi ahli syurga ALLAH. Ameen

    ReplyDelete
  2. huhu..takutnye nk pregnant,nk bsalin..huhu..

    ReplyDelete
  3. xdak apa la kak emi..hehe....lepas tgk baby,trus hilang rasa sakit..cuma kalo diberi pilihan,beranaklah secara normal kerana itu lebih baik..:)

    ReplyDelete